Kecskenet 2006. október
13.

„Csak akkor
születtek nagy dolgok, Ha bátrak voltak, akik mertek.”
Volt
már arkangyal, sátánista őrült, sámán, Hamlet az ötvenes évek
Jugoszláviájában, folytonos szeretethiánnyal, szüleivel, szerelmével,
szorongásaival küzdő emberi lény az állatok között, tétova,
szerencsétlen félbemaradt mérnök, miniszterelnök, vagy épp
elkényeztetett aranyifjú-Ottó.
Játszott már komédiában, tragédiában, operában, operettben,
utópisztikus revüben, musicalben, tragikomédiában.
Ezen kívül rendez, tanít, koreografál, zenét szerez, filmez,
rádióműsort vezet, irodalmi felolvasóesteken formálja a köz
ízlését… Vagyis alkot.
Bori Tamást, a fiatal, Radó-díjas színművészt – aki immáron
nyolc éve tagja a kecskeméti teátrumnak – az idei évadban
először Carlo Gozzi: A szarvaskirály c. előadásban és az október
6-án bemutatandó Laura c. rendszerváltási musicalben láthatja
a közönség.
A polihisztori képességeket sejtető színművésszel szépségről,
kétségekről, felelősségről, félelmekről beszélgettünk…
-
Egyszer azt állította rólad valaki, hogy te vagy az egyik
legizgalmasabb fiatal magyar színész. Mit szólsz ehhez a megállapításhoz?
- Semmit. Ez marhaság. Az embernek persze minden dicséret
jólesik, de én csak jó színész akarok lenni. És az sem megy
mindig.
-
Mit jelent az, hogy „csak” jó akarsz lenni?
- Azt, hogy minden pályán vannak csúcsteljesítmények,
olyan villanások, amelyek valakit nagyon fel tudnak emelni,
vagy nagyon a földbe tudnak döngölni. Én meg nem szeretnék
ilyen pillanat-muki lenni. És bár mint színésznek csak jelenem
van, folyamatosan és hosszú távon próbálok szakmailag-emberileg
tisztességes maradni.
-
Lehet-e ezt tartani?
- Szerintem igen. Engem ugyanakkor sokkal inkább az
érdekel, hogy azok, akik beülnek a színházakba, kapnak-e valami
olyat az adott előadástól, amit hozzá tudnak tenni az életükhöz.
És ez nem azt jelenti, hogy meg tudom változtatni bárkinek
is az életét. Csak keresgélek. És ha ebből a keresésből valaki
talál magának valamit, akkor már megérte felmennem a színpadra.
-
Azt gondolná az ember, hogy aki felmegy a színpadra az egy
cseppet sem szenved önbizalomhiányban…
- Dehogynem. Nagyon is. Csak hát ez egyfajta terápia.
Mert mindaz, amit az életben nem tudok megélni a gyávaságom,
butaságom, vagy a kishitűségem miatt, arra lehetőségem és
alkalmam nyílik a színpadon.
-
Akadt már olyan pillanat, amikor felvetődött benned a gondolat,
hogy mégse jó pályát választottál?
- Igen. Hetente háromszor. Ennek a pályának két nagy
csapdája van. Az egyik az, ha bejön, a másik meg az, ha nem.
És nagyon mókás helyzeteket tud eredményezni, ha ezek ráadásul
rapszodikusan váltakoznak. Nekem a szó klasszikus értelmében
bizonyára nem jött be, hiszen nem lettem országosan ismert
sztár, nem mászok meg filmeken várfalakat lobogó hajjal, lobogó
ingben, mint ahogy arra 7-8 évesen vágytam a Jean Maris filmeket
nézve.
De talán nekem nem is ez a dolgom. Bár elég sokáig tart, mire
ezt lerendezi magában az ember.
-
Lerendezted?
- Azt hiszem igen.
-
Kellene az neked, hogy sztárnak tekintsenek?
- Nem. Miért kéne? Nem vagyok az. Nézd, ha az ember
bizonyos készségekkel van megáldva, ráadásul gyerekkorától
kezdve mindenki ügyesnek tartja ebben-abban-amabban, viszont
iszonyatos komplexusok gyötrik, merthogy alacsony, merthogy
nem különösképpen jóképű, az kezdetben óhatatlanul is kacérkodik
a gondolattal, hogy mi lenne, ha… Igazából lehetne szépíteni,
de az a helyzet, hogy egészen konkrétan azért kezdtem el zenélni,
filmezni, táncolni, meg művészt játszani, mert azt gondoltam,
hogy ez érdekessé tesz, és majd könnyebb lesz így csajozni.
Izgalmasnak, meg misztikusnak akartam tűnni a csajok szemében.
Aztán persze egy idő után rájöttem, ahhoz, hogy szeressenek,
ezekre a manírokra azért olyan veszettül nagy szükség nincs.
A misztikus csávók pedig ugyanúgy bénáznak civilben…
Furcsa dolog ez. Mert mindig, amikor elértem azt, amire épp
nagyon vágytam, akkor azt gondoltam, hogy a kitűzött célok
elérésével majd megoldódnak a paráim. Aztán minden valahogy
úgy alakult, hogy az elért célok nem kipipáltak valamit, hanem
újabb kérdések sorát vetették fel. Csak miután a Zalánnal
(Makranczi Zalán - a szerk.) végigjártuk a Camino-t, jöttem
rá, hogy körülöttem mindenki azt próbálja sulykolni, hogy
az újabb és újabb célok keresése az élet. Közben meg egy túrót!
Azt hiszem, elfeledkeztünk arról, hogy milyen fontos maga
az út. Az úton levés. És ez nem jelenti azt, hogy ne lennének
céljaim. Csak nem fosok a tévedéstől. Benne van a pakliban.
De megpróbálom azt az utat járni, amit így a 30-as éveim elején
a tudásommal, műveltségemmel, tehetségemmel, meg tehetségtelenségemmel
járnom kell.
-
Ezek szerint tudod értékelni az adott helyzetet és pillanatot.
- Nem mindig. Színészként nagyon tudok örülni, amikor
egy-egy előadáson azt látom, hogy valakinek valamiféle élményt
okoztam. Igen. Ez borzasztó hiú dolog, de azt nagyon élvezem.
És nem úgy, mint 20 éves koromban színiakadémistaként, amikor
a Várszínházból kijövet musicalek vagy vígjátékok után tini
lányok vártak rám autogrammért. Persze akkor veszettül büszke
voltam magamra, de ma már nem ez motivál. Hanem az, hogy aznap
történjen valami olyan, amitől nem ural el mindent az emberek
agyában az a fajta gondolkodásmód, amit pl. a média igyekszik
ránk nyomni.
-
Egyébként hogy érzed, kihasználják a benned rejlő adottságokat
a rendezők, vagy van még mit kifacsarni belőled?
- Kifacsarni? Nézd, elég sokféle dolgot csináltam
gyerekkorom óta. A tánctól a mozgásom, a zenéléstől a hangom
lett használható, ezért színiakadémista koromban az „ügyes
gyerek” címkével láttak el. Mindig úgy álltak hozzám, hogy
a Boritomi az olyan ügyes, majd ő megoldja. Én meg nem egyáltalán
örültem, sőt azon görcsöltem, biztos úgy látják, hogy nem
tehetséges vagyok, hanem csak ügyes. A művész meg ugye cseppet
sem az, viszont nagy a lelke, meg véres, meg mély. Ez olyan
dacot váltott ki, hogy aztán juszt sem voltam hajlandó az
előadásokban zenélni, hasbeszélni, hátraszaltót ugrani, meg
a csudatudjamiket csinálni, hanem csak létezni akartam, mint
egy ember. Vagyis mint sértett, önjelölt művész. Aztán ráadásul
néhány, számomra mérföldkőnek számító előadásban ezekre az
„extrákra” egyáltalán nem volt szükség, így igazolva láttam
az én kis elméletemet, miszerint létre lehet hozni mindenféle
csindadratta nélkül is izgalmas, tehetséges dolgokat. Ja,
és ezt a sok marhaságomat akkoriban el is hittem.
Persze minden kamaszos dac idővel a helyére kerül, és ma már
egyáltalán nem vagyok hajlandó szégyellni ezeket a készségeket.
Használni lehet, amikor szükség van rájuk, de nem kell erőltetni
valami helyett. Ha meg valaki ezért tart felszínesnek, akkor
tartson.
-
A szüleid egyébként hogy fogadták, hogy ezt a pályát választottad?
- Nagyapám vándorszínész is volt, szóval genetikus
a terheltség. Amúgy borzasztóan féltettek. Nagyon sokáig azt
remélték, hogy ez is csak valamilyen kamaszos fellángolás,
ami majd idővel elmúlik, ha benő a gyerek feje lágya. De azt
hiszem érezték, hogy nem. Ma már azt hiszem büszkék rám.
-
Eléggé köztudott rólad, hogy szereted az abszurdot, az őrületet.
Mi vonz az őrültségben, az őrültséghez?
- Ezek csak szavak. Abszurd – nem abszurd, klasszikus
– nem klasszikus, zenés – nem zenés, kőszínház – fa színház.
Nekem ez halálosan mindegy. Egy görög drámánál, vagy egy operettnél
kevés abszurdabb dolgot tudok elképzelni. Na jó, talán a történelmünk,
vagy a közéleti hülyeségeink. Ráadásul szeretünk mindent fiókokba
dugni és felcímkézni.
Igazából csak az érdekel, ha valaki mániákusan próbál valamit
elcsípni, meglátni, megtalálni abból, amiben élünk.
-
Miért nem szereted azt, ha valami tisztességesen van megcsinálva,
de nincsen benne semmi vakmerőség?
- Mert azzal tele van a padlás. És a bátorság nélküli
tisztességességgel azért fenntartásaim vannak. Amúgy meg Ady
sokkal jobban beszél nálam erről is.
„Csak akkor születtek nagy dolgok, Ha bátrak voltak, akik
mertek” (Ady Endre: A Tűz csiholója - a szerk.)
Arról nem is beszélve, hogy nem kell feltétlenül tévedhetetlennek
lennünk. Miért kellene? Időnként igenis merni kell nagy levegőt
venni és belevágni. Persze lehet, hogy rossz döntés születik,
de ha soha sehogy nem döntünk, akkor abból csak langyos szürke
kulimász lesz. Az pedig teljesen fölösleges.
-
Mitől érzed igazán jól magad egy-egy próbafolyamatban?
- Az a baj, hogy ez nekem csak pillanatokra szokott
menni. De hát nem is nekem kell jól éreznem magam. Az a lényeg,
hogy az előadás legyen jó. Amikor így sikerül, akkor nagyon
örülök – egy darabig. De aztán azt keresem, hogy mi a következő
dolgom. Nagyon jól tud esni, ha szeretik egy-egy jól sikerült
szerepemet, zenémet, vagy rendezésemet, de olyankor már az
érdekel, hogy mit csinálok legközelebb.
Most például rettenetesen élvezem Carlo Gozzi: A szarvaskirály
c. „meséjét”, amiben meg érdekes módon igazából először kerültünk
partneri helyzetbe Zalán barátommal. Furcsa, hogy ezer éve
ismerjük egymást, egy társulatban vagyunk, évek óta együtt
gondolunk ki egy csomó dolgot a Moszat Kommandótól kezdve
a rádióműsorokon át a Baxun-filmig, de eddig alig játszottunk
közös darabban.
Azt hiszem, hogy színészként kegyelmi helyzetben vagyunk,
hiszen abból élünk, ami a mániánk. Itt Kecskeméten pedig végképp
ez a helyzet, mert itt az esetek túlnyomó többségében mindenki
azzal foglalkozik, ami a dolga. Éppen ezért a mi Színházunkat
afféle kultúr-szigetnek tartom.
-
Könnyű veled együtt dolgozni?
- Nem tudom. Még életemben nem dolgoztam. Amúgy nem
mindig. Ha arra gondolsz, hogy a próbák során fegyelmezett
partner vagyok-e, akkor azt hiszem, igen. Viszont gyakran
vagyok elégedetlen, türelmetlen, meg néha sértődékeny is.
Persze vannak esetek, amikor én is rosszalkodom.
-
Mivel lehet kihozni a sodrodból?
- Sok mindennel. Például nem szeretem, ha valaki blöfföl,
ha felkészületlen, ha ok nélkül pökhendi - bár ezt rám is
szokták időnként mondani. Iszonyatosan utálom, ha valaki destruálja
a próbafolyamatot. Nagyon nehezen viselem, hogy amikor még
semmi nincs igazán a helyén, amikor még egyik színész sincs
képben a szerepével, akkor valaki valami nyűge, vagy sértettsége
okán bomlasztja az egész alkotófolyamatot. Ilyenkor nagyon
hisztériás tudok lenni és nagyon rondán tudok viselkedni.
-
Tanítasz, rendezel, zenét írsz, filmet forgatsz, stb. Nem
félsz attól, hogy szétforgácsolódsz?
- Nem. Mindig is természetes volt, hogy sok mindennel
foglalkozom. Akkor is, amikor régen a szüleim ugyanezért piszkáltak,
hogy ne forgácsold szét magad kisfiam! Ha nagyon őszinte akarok
lenni, akkor be kell látnom, hogy van nálam jobb színész,
jobb zenész, jobb költő, jobb ember, de remélem, – vagy legalábbis
szeretném remélni – hogy ezek a készségek átjátszanak egymásba.
Más kérdés, hogy mindez nem tesz jót a magánéletnek.
-
Melyik az igazi Bori Tamás?
- Megint szavakkal játszunk. De tudod mit? Rendben
van! A színész, mert az magába foglalja az összes többit.
-
Színpadi mozgást tanítasz különböző csoportoknak. Egész pontosan
ez mit jelent?
- Ez egy nagyon jó dolog. Dölle Zsolt pantomimművész
mesterem dolgozta ki ezt a módszert, amiben többek között
a Grotovszkij-féle színésztréning, a pantomim, a jóga egyes
elemei a Montágh Imre - féle beszédtechnikai gyakorlatok,
és még ki tudja mi minden ötvöződnek. Ez nem elsősorban fizikális
karbantartó tréning, hanem sokkal inkább mentális, pszichotréning
alapokat is magába foglaló fejlesztő és szinten tartó gyakorlatok
összessége. Arra szolgál, hogy a színész a színpadon úgy működjön,
ahogy azt az adott helyzet megkívánja. Hogy alkotó állapotban
maradjon az ember teste-lelke, mert a színész önmagával és
önmagából kell, hogy létrehozzon valamit. Ez pedig eléggé
skizofrén helyzet, viszont ez a módszer segít kezelni. Én
a mai napig tanulom ezt az egészet. Azt nem állítom, hogy
teljesen hülye vagyok hozzá, mert akkor nem lenne pofám másoknak
átadni, amit én már ebből elsajátítottam, de mindenesetre
ez egy elég hosszú folyamat.
-
Mit jelent számodra a tanítás?
- Az életem részévé vált. Már 10 éve csinálom ezt
a viccet. A Nemzeti Színiakadémián kezdtem, utána aztán több
helyen is felkértek erre. Majd jött Zalaszentgrót, aztán Mór.
Az idén már harmadik életévét betöltött Móri Színházi Alkotótábort
Szántó Péterrel és Adamkó Fannival hoztuk létre azzal a nem
titkolt szándékkal, hogy a „tanarak” és a tanítványok egyaránt
életre szóló élményekkel térjünk haza. Idén meg már Zalán
is csatlakozott a tanári bandához.
-
Csak tanítasz, vagy nevelsz is?
- Nem vagyok én pedagógus. Csak annyit tudok tenni
ez ügyben, hogy megmutatom az ajtókat, amiket fontosnak gondolok.
A színészképzés persze nagyon szép elképzelés, de nekem nem
az a dolgom, hogy színészeket neveljek. Nem is tudnék.
A felelősségem sokkal inkább abban rejlik, hogy pl. a megfelelő
időben a megfelelő könyveket a gyerekek kezébe adjam, hiszen
az ízlést azért valamelyest lehet terelgetni, formálgatni.
Arra szoktam törekedni, hogy az ízlésükhöz, meg a műveltségükhöz
megpróbáljak hozzátenni valamit, amit aztán vagy megfogadnak,
vagy nem.
Akikkel már volt szerencsém előadást létrehozni, azok tudják,
hogy gyakran elég kemény, konok és hisztérikus vagyok, de
nem szoktak borzalmas összecsapások támadni. Már csak azért
sem, mert tudják, vagy érzik, hogy nagyon szeretem őket.
- Mi alapján választasz darabot a gyerekeidnek?
- Nem az én gyerekeim. Amúgy meg ez borzalmasan önző
dolog. Olyan darabokkal szoktam foglalkozni, amik épp izgatnak.
Ebből szerencsére elég sok van. Persze az elgondolásaimat
igyekszem összhangba hozni az adott csoportban lévő diákok
adottságaival. Ami nem mindig találkozik. Például amikor Strindberg
Társak c. darabját vittük színre az akkor 16-19 éves kamasz
gyerekekkel, akkor szerintem mindenki elmebetegnek tartott.
Az előadást minden hibájával együtt nagyon szerettem. Ja,
aztán több, mint fél év után megint felújítottuk és elképesztő
volt látni, hogy mennyit változtak, értek a játszók.
-
Mit tartasz fontosnak, amikor koreografálsz és rendezel?
- Például, hogy meséljek. Meg a szépség. Borzalmasan
érdekel mindenféle szépség. Az emberi, meg a különböző helyzetekben
és dolgokban megnyilvánuló. Órákon át képes vagyok bámulni
egy erdőt, vagy a tüzet, vagy egy arcot. De a legkülönbözőbb
műfajú zenékben is izgat a harmónia, vagy annak a hiánya.
Legyen az kortárs komolyzene, Mozart, trash metal, vagy jazz.
Azt gondolom, hogy minden ember alapvetően szép. Mégpedig
attól, hogy mindenkiben ott lakik egy kicsit az Isten, meg
attól, hogy mindenki tiszta lappal indul. Erre aztán jó sokat
lehet rajzolni. Akármit. Ez mindenkinek a saját felelőssége.
A dac-korszakomban persze én is előszeretettel láttam meg
emberek gyenge pontjait és hibáit. Azt hittem, hogy ettől
az én paráim kisebbek lesznek. De ma már inkább azt nézem,
hogy kiben mi a szép. Semmivel sem jelent több energiát ezt
keresni, viszont sokkal jobb az eredménye. Amúgy ez is a Camino
ajándéka, ahova eredetileg azért mentem, hogy rendet rakjak
magamban egy hosszú kapcsolat után, aztán meg annyi csodát
tapasztaltam, hogy ihaj! Talán megértőbb is lettem.
-
Egyszer azt mondtad a Paraszthamlet kapcsán, hogy szívesen
eljátszanád az eredeti Hamletet is, de még nem vagy rá felkészülve
és félnél is tőle. Mitől félsz még?
- Rettegek például attól, hogy megfulladok. Nagyon
sokszor megfulladtam már álmomban. Időnként nagyon félek attól,
hogy valami olyan sérülés ér, ami miatt nem tudom a pályámat
folytatni. Félelemmel tölt el az is, hogy nekem nem jön össze
a magánélet project. Ugyanis nagyon vágyom arra, hogy nyugis
helyzetben éljem az életemet és felneveljem a két – három
gyerekemet azzal a nővel, aki szeret, akit szeretek, aki elvisel,
akit elviselek. Közben meg az életmódom nem erre mutat. Aztán
attól is rettegek, hogy egy próbafolyamatban a mindig, kötelezően
rám törő kishitűségből egyszer nem lendülök vissza a normál
kerékvágásba és megmaradok a bús-depressziós baromnak.
Ergo egy félő-lény vagyok, félelemtől félelemig élem az életem.
És közben igyekszem nagyon bátornak tűnni… De tudod mit, a
Hamletbe azért tényleg belevágnék.
-
Örök kérdés, fontos, vagy csupán fontosnak tartott kérdés,
hogy mi is a színház feladata: szórakoztasson, vagy gondolkoztasson?
- Mostanában divat lett ezeket is kategorizálni. Pedig
a kettő nem zárja ki egymást. Sőt! Engem például módfelett
tud szórakoztatni, amit mások úgymond gondolkodtatónak hívnak,
és egyáltalán nem borulok ki a kommersznek címkézett filmektől,
vagy előadásoktól, ha azok jók. Igazából nekünk, színháziaknak
valamiféle ízlés és gondolkodás nívót kellene megőriznünk.
Persze mindez „szórakoztatás” nélkül nem megy. De a gondolatok
és kétségek nélkül meg mi a fenének szórakoztatunk?!
Pont azért szeretem a kecskeméti társulatot, mert itt megpróbáljuk
a színház helyét és szerepét újra megtalálni. Ami időnként
kétségtelenül mellbevágó és nem olyan jólfésült, mint amilyen
lehetne. De a világ sem olyan jólfésült, mint amilyen lehetne…
Ja, egyébként meg javíthatatlanul optimista vagyok.
Kőházi-Kis Erzsébet