Bori Tamás

70szvald
Oszvald Marika születésnapi gála

 


hangbeállás előtt - kb. 40 fokban

 


kezdés

 


Fischl Mónika

 


Oszika Szendy Szilvivel

 


Peller Károly és Oszvald Marika
a "Rég volt" elején - az üveges résznél

 


Peller Károly és Oszvald Marika

 


Oszvald Marika legendás partnerével, Csere Lászlóval

 


Makláry László

 


ez sokaknak húsz évesen sem megy

 


első rész finálé - ez még komoly - rózsák, ünepélyesség, miazmás

 


ezzel a mozdulattal valahogy képes az egész nézőteret átölelni

 


Cintányéros...

 


finálé ultimo - na ez már nem komoly - kicsit sem...

 


és persze az elmaradhatatlan konfetti petárdák
hogy miért szeretik ennyire a nézők, számomra örök és megfejthetetlen rejtély
(talán azt élvezik, hogy nem nekik kell utána takarítani)

 

 

 

7OSZVALD
A nagy művészek azért nagyok, mert nem követik, hanem írják a szabályokat.
És Oszvald Marika ilyen. Minden formabontó körülötte.
Az energiája, a színpadi ereje, az életigenlése, a gyermeki kíváncsisága,
a hangja, a cigánykerekei. Minden.
És ami a legfurcsább, hogy ezek a szabálytalanságok nagyon is koherens rendszerré állnak össze.
Összetéveszthetetlenül. Évtizedek óta, ha kimondja bárki azt a szót, hogy operett,
akkor Alsószölnöktől Tiszabecsig (és tovább) tíz emberből kb. tíznek ugyanaz a név ugrik be:
Oszvald Marika.
Nem véletlenül. Elképesztő, hogy mennyit tett az elmúlt fél évszázadban (!) ezért a műfajért.
Meg azért, hogy az emberek két és fél - három órára elfelejtsék a gondjaikat és jól érezzék magukat.
Mert amíg (némi egyszerűsítéssel) az olaszokról (színházilag) az opera,
a franciákról a balett jut sokak eszébe, rólunk az operett.
Mi meg ahelyett, hogy ezt a helyén kezelnénk, kézzel-lábbal tiltakozunk ellene.
Meg vitatjuk, hogy e műfaj egyáltalán része-e a kanonizált “magas művészetnek”.
Több, mint száz éve (!) vitázunk ezen.
Pedig csak meg kéne próbálni elegánsan, ugyanakkor csiklandósan pofátlanul,
a mai nézőket megszólítva, személyesen játszani ezeket a darabokat.
Ahogy ezt Oszika - hetven évesen is - teszi.
Életem nagy ajándéka a szeretete, megkockáztatom barátsága.
A születésnapi műsor szerkesztésekor sokat gondolkodtunk, mivel is köszönthetnénk fel.
Mert a szokásos virágcsokor, vagy virágkosár, esetleg torta valahogy nem illenek a vibráló energiáihoz.
Minden fellépő művészt megkértünk, hogy küldjön egy személyes történetet az ünnepelttel,
én meg majd jól kitalálom, hol és hogyan lehetnek ezek dramaturgiailag is működőképesek a műsorban.
Több sztoriban is felbukkant a legendás gödöllői kert, benne egy legendás kerti törpével,
amit Oszika még édesapjától kapott.
Na és itt beugrott, hogy ugyan ne legyen már az a törpe egyedül.
Így (a Három nővér paródia mintájára) minden szólistától kapott egyet az est végén.
Ez valahogy személyesebb is, meg szabálytalanabb is volt, mint ami egy ilyen gálához “illik”,
de pont ezért sokkal inkább passzol hozzá.
Nagyon örült nekik. Mi meg neki.
Szívből gratulálok a stábnak! Az Operettissimás kreatív csapattól a debreceni műszaki kollégákig.
Köszönet a Táncverzum balettkarnak, külön is Gallai Zsoltnak,
a Kodály Filharmonikus Zenekarnak,
a szólistáknak: Fischl Mónikának, Kalocsai Zsuzsának, Szendy Szilvinek,
Csere Lászlónak, Laki Péternek, Peller Károlynak és Vadász Zsoltnak,
a két nagyszerű karmesternek: Makláry Lászlónak és Somogyi-Tóth Dánielnek,
és mindenek előtt az ünnepeltnek:
OSZVALD MARIKÁNAK!

 

 
Keresés:

 

© netrights: Bori Tamás